Vi har spurgt Center for Døvblindhed og Høretab (Aalborg), SPK Langelinieskolen (København) og Center for Høretab (Fredericia) om de underviser deres elever i mund-hånd-systemet (MHS). De tre skoler har fortalt os at de underviser elverne i MHS, men kun i forbindelse med diktat.
Døve og hørehæmmede børn i Danmark bliver altså kun undervist i MHS fordi man skal bruge det inden for et bestemt område, nemlig diktat. Derfor må man nok konkludere at de døve og hørehæmmede børn der går i skole nu, ikke får lige så meget træning i MHS som hvis man brugte MHS i alle skolens fag.
Døvefilm har fortalt os at de som udgangspunkt lader værter og tolke selv vælge om de vil bruge MHS eller håndalfabetet. Døvefilm vurderer nemlig at det betyder meget for flowet og dermed formidlingen at tolke og værter kan benytte sig af det system de selv foretrækker. De yngre tolke og værter har en tendens til at foretrække håndalfabetet.
Om MHS er ved at forsvinde helt, tør vi dog ikke sige noget om. Det kan ikke udelukkes at man (af grunde som vi ikke kan forudse) begynder at undervise døve og hørehæmmede børn mere intensivt i MHS i fremtiden. Desuden er der stadig en ret stor gruppe ældre døve i Danmark der er meget fortrolige med MHS.
Skrevet af Anne Kjærgaard og Janne Boye Niemelä i 2019.