

Vinderen af årets tegn 2025 bliver i dette øjeblik afsløret i forbindelse med Danske Døves Landsforbunds fejring af dansk tegnsprogsdag den 13. maj 2026. I videoen kan du se et sammendrag af juryens votering. Afslutningsvist afslører formand for Dansk Tegnsprogsråd, Mads Jonathan Pedersen, vinderen af årets tegn 2025.
Af de konkurrerende kandidater faldt valget i år på tegnet GRØNLAND som det tegn der bedst kendetegner året 2025.
I år var de nominerede tegn igennem to afstemningsrunder hvor feltet af kandidater blev reduceret først til fem tegn og derefter til fire tegn, da to tegn fik lige mange stemmer i anden runde. Efter afstemningsrunderne blev de fire tegn præsenteret for en jury, som skulle nå til enighed om hvilket tegn der skulle kåres som årets tegn for 2025. Juryen bestod af 3 medlemmer som alle har et indgående kendskab til dansk tegnsprog: Jesper Hårdell, Jane Brøndum og Mads Jonathan Pedersen.
Årets tegn 2025 var oppe imod blandt andre CHAT^GPT, DØVE^PRÆST og SPROG^DEPRIVATION, men i sidste ende løb tegnet GRØNLAND altså af med sejren.